Hormon Untuk Tidur

by - 11:53 PM

HORMON UNTUK TIDUR

Melatonin adalah hormon yang dihasilkan dari triptofan asid amino oleh kelenjar pineal.Kelenjar pineal ialah kira-kira saiz inidividu dan terletak di tengah-tengah otak. Jumlah yang sangat kecil juga dihasilkan dalam retina (mata)dan usus. Kegelapan merangsangpengeluaran melatonin whilelight menekan aktiviti. Explosure kepada cahaya yang berlebihan pada waktu petang atau cahaya yang terlalu sedikit di siang hari bolehmenganggu kitaran melatonin normal tubuh.

Kegunaan

1)mengatur pola tidur
Kajian telah menunjukkan bahawa melatonin muncul untuk membantu dengan peningkatanumum pada orang yang sihat. Ia mengurangkan masa untuk mengambil masa untuk tidur,menggalakkan lesu, dan memanjangkan masa tidur. Ia juga membantu untuk mewujudkankitaran tidur-jaga tetap bagi orang-orang dengan sindrom fasa tidur lambat. Ini adalahgangguan irama circadian di mana orang mempunyai masalah tidur sehingga lewat pada waktu malam dan kemudian mempunyai kesukaran berjalan pada waktu pagi.

2)kanak-kanak
Kanak-kanak dengan gangguan psikiatri neuro seperti autisme, diserders psikiatri, cacat penglihatan, atau epilepsi cenderung mempunyai masalah tidur. Terdapat banyak kajianyang dijalankan setakat ini yang mencadangkan melatonin yang boleh memendekkanmasa untuk tidur dan memanjangkan tempoh tidur bagi kanak-kanak ini. Tidur corak inigangguan seperti penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, gangguan bipolar, gangguanperhatian defisit hiperaktif (ADHD), dan kencing manis juga boleh membantu.

3)warga tua
Melatonin membantu mengawal selia corak badan itu tidur. Apabila kita meningkat tua,calcifies kelenjar pinal dan rembesan melatonin menurun, menyebabkan tidur yang seringdialami oleh erderly. Menurut kajian, melatonin pelepasan terkawal-terapi penggantian 2mgsatu malam berkesan memperbaiki kualiti tidur dalam erderly.

4)jet-lag
Perjalanan merentasi zon masa yang berbeza mengganggu irama circadian. Buktimenunjukkan bahawa tambahan melatonin boleh mengurangkan gejala-gejala jet-lag.Melatonin telah didapati mengurangkan masa yang diperlukan untuk tidur, mengurangkankeletihan siang hari, dan meningkatkan kewaspadaan di siang hari. Beberapa kajian telahmendapati bahawa tambahan melatonin perlu diambil antara setengah jam dan dua jamsebelum tidur destinasi untuk mendapatkan keputusan yang dikehendaki. Ia biasanyadiambil untuk beberapa hari. Dos harian melatonin antara 0.5mg dan 5mg telahmenunjukkan sama berkesan, kecuali orang tertidur lebih cepat dan tidur yang lebih baikselepas 5mg daripada 0.5mg. dos di atas 5mg nampaknya tidak begitu berkesan.Melatonin tidak berfungsi untuk semua orang: bukti mencadangkan bahawa lebih kurang separuh daripada orang-orang yang mengambil melatonin notis peningkatan.

5)tekanan dan fungsi immunisasi
Melatonin juga membantu dengan tekanan dan ia membantu sistem imun membaikisendiri. Immunoenhancing, anti-tekanan dan penyakit mencegah, sifat-sifat melatoninmewakili pembalikan fisiologi rembesan kortisol yang disebabkan oleh tekanan dan tidakdisebabkan oleh kesan langsung melatonin.

6)kanser payudara
Melatonin telah lebah yang ditunjukkan untuk melambatkan pertumbuhan sel-sel kanserdalam beberapa jenis kanser. Dua kajian tertentu pada tahun 2001 (salah satu di Bostondan satu di Seattle), menemui bukti bahawa wanita yang bekerja peralihan tanah perkuburan mempunyai peluang peningkatan pembangunan kanser payudara. Kedua-dualaporan yang diperoleh prospek bahawa keputusan risiko yang meningkat daripadapenindasan kronik melatonin. Kepekatan melatonin biasanya puncak semasa kegelapandi sekitar 01:00. Orang yang bekerja kerja syif dan berjaga pada waktu-waktu inikegelapan cenderung untuk bekerja di bawah lampu kalimantang yang telah ditunjukkanuntuk menekan pengeluaran melatonin.
Kajian pertama menunjukkan wanita yang purata sekurang-kurangnya 5.7 jam kerjamalam setiap minggu menghadapi dua kali ganda risiko kanser ini berbanding denganwanita yang tidak bekerja pada malam. Kajian ini melaporkan “bukti-bukti yang jelas trendmeningkatkan risiko kanser dengan tahun semakin meningkat kerja syif tanah perkuburan.
Kajian kedua menunjukkan bahawa risiko kanser payudara meningkat dengan tahun-tahun kerja syif. Mereka yang bekerja beberapa malam untuk sekurang-kurangnya 30tahun menghadapi risiko 36 peratus kanser payudara yang lebih tinggi daripadaorang-orang yang tidak pernah bekerja pada waktu malam.

7)kanser prostat
Seperti kanser payudara, kajian menunjukkan bahawa orang yang mempunyai kanser prostat mempunyai paras melatonin yang lebih rendah kemudian lelaki tanpa penyakit itu.Melatonin blok pertumbuhan sel-sel kanser prostat dalam kajian tabung uji. Dalam satu kajian kecil-kecilan, melatonin (apabila digunakan dalam kombinasi dengan rawatan perubatan konvensional) survival kadar yang lebih baik dalam 9 daripada 14 pesakitdengan kanser prostat metastatik. Menariknya, sejak meditasi boleh menyebabkan paras melatonin meningkat, ia kelihatan valeuable tambahan untuk rawatan kanser prostat.

8)anti-penuaan
Melatonin memainkan peranan utama dalam proses penuaan semula jadi badan. Apabilapengeluaran pineal mula berkurangan, pada sekitar umur 40, penurunan itu menetapkanperubahan off dalam operasi sel-sel badan. Fisiologi sel beralih dari pembaikan danperemajaan penuaan dan degenerasi. Sejak lain yang disediakan oleh tidur bolehmenyokong proses penjanaan semula, melatonin mungkin itu secara tidak langsungmelambatkan penuaan. Melatonin juga memainkan peranan pengawalseliaan dalamsistem endokrin dan merangsang pengeluaran hormon pertumbuhan yang dikenali sebagaibahan anti-penuaan yang paling luar biasa di sekitar.

9)fungsi seksual
Laporan mencadangkan yang meningkatkan libido pada lelaki. Melatonin percubaan klinikal boleh menghalang kemerosotan umur yang berkaitan dengan organ seksual, yangtelah dikaitkan dengan mati pucuk, disfungsi seksual dan kekurangan nafsu. Melatoninmengembalikan hormon seks yang meningkatkan libido muda mereka “puncak prestasi”tahap. Melatonin juga menggalakkan dan menyokong kesihatan prostat. Percubaan klinikalmenunjukkan melatonin untuk menjadi perencat enzim 5-alpha-reductase, yang bolehmerangsang pertumbuhan sel-sel prostat, (menyebabkan prostat pembesaran). Melatoninjuga telah ditunjukkan untuk memulihkan dan mengekalkan tahap zink biasa, penting untukmengekalkan prostat yang sihat.
Melatonin telah juga ditunjukkan untuk mencegah arteriosklerosis, di mana arteri ataujantung tersumbat dengan plak. Melalui peranannya dalam menormalkan paras kolesterol,melatonin juga boleh melindungi daripada penyakit yang berkaitan dengan usia ini, yangmerupakan salah satu sebab-sebab utama mati pucuk lelaki.

You May Also Like

0 comments